Nieuwsbrief – april 2025

Zo laat je een plusklas en klusklas samenwerken

Samenwerken als een mini-maatschappij: plusklas & klusklas bouwen samen. In de echte wereld heb je denkers én doeners nodig. Een architect kan geen huis bouwen zonder metselaar. En een metselaar heeft plannen nodig om te bouwen.

Stel je voor: de denkers uit de plusklas ontwerpen een duurzaam tiny house, terwijl de doeners uit de klusklas het prototype bouwen. Zo ontstaat samenwerking waarin iedereen nodig is. Iedereen draagt bij. Precies zoals in de samenleving.

Maar Doelab gaat verder dan ‘iets maken’. Praktisch leren is voor ons een middel, geen doel op zich. Het échte doel?
Leervaardigheden ontwikkelen.

We leren leerlingen hoe ze leren. Welke strategieën ze kunnen inzetten als iets lastig wordt. Hoe ze om kunnen gaan met tegenslagen. Wat je doet als het even niet lukt. En dat het oké is om fouten te maken, zolang je maar blijft proberen.

Want wie leert zichzelf te verbeteren bij een scheef muurtje van bakstenen, ontdekt ook hoe hij kan omgaan met een uitdagende rekensom.

Die transfer, van doen naar denken en andersom, dát is waar het verschil wordt gemaakt.

Onze lesmethode is stevig verankerd in de principes van de growth mindset en de cirkel van invloed. We werken met gerichte leervaardigheden en gebruiken daarbij een heldere, positieve groei-leertaal. En het mooie is: die leertaal is voor alle leerlingen gelijk.
Of je nu een denker bent of een doener, in de plusklas zit of in de klusklas, iedereen spreekt dezelfde taal van groei, ontwikkeling en eigenaarschap.

Hoe waardevol is het als een hele school dezelfde leertaal spreekt? Als leerjaren, plusklassen en klusklassen niet langer op zichzelf staan, maar onderdeel zijn van één gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen?

Want een school is meer dan een verzameling klassen. Het is een oefenplek voor de maatschappij. Een plek waar iedereen mee mag doen. En waar samenwerken vanzelfsprekend is.

Benieuwd hoe je dit op jouw school vorm kunt geven?

Bekijk hier onze website of vraag vrijblijvend een gesprek aan om de mogelijkheden te bespreken.

Leerling aan het woord

“In de klas snap ik het vaak niet meteen.
Bij rekenen zie ik die som staan: 100 : 4 = …. en dan voel ik paniek.
Waar moet ik beginnen?
Maar in het Doelab maak ik een houten doosje
Daar kreeg ik een houten lat van één meter.
En een meetlint.
Met de vraag: kun jij deze in vieren verdelen?
Ik ging meten, tekenen, rekenen.
Mijn handen wisten het eerder dan mijn hoofd.
En ineens dacht ik: “Ooooh! 25 centimeter!”
Mijn onderwijsassistente lachte.
Ze moest voorheen altijd verlengde instructie geven.
Maar nu mag ze met ons aan de slag. In het Doelab.
Ze snapt hoe dat voelt, zegt ze. Want zij leerde vroeger ook liever met haar handen.
Ze helpt ons ontdekken hoe wij leren.
Met onze handen, met ons hoofd én met plezier.
En ik?
Ik voel me niet meer dom.
Ik voel me slim. Op mijn manier.”

Ondanks frustratie: "Ik wil niet makkelijk, ik leer van moeilijk".

Leerling van Rehobothschool

"Donderdag is de allerleukste dag van de week, want dan mag ik naar het Doelab!"

Leerling van de Springstok

Leerling 1: “Dit lukt me écht niet!” Leerling 2: “Kom op, niet opgeven – gewoon doorzetten!”

Twee leerlingen van de Witte Olifant

"Doelab maakt me blij omdat ik leer hoe ik vragen stel."

Leerling van de Ichtusschool

Extra ingeplande training

Omdat veel scholen zich nu al voorbereiden op een praktische start na de zomervakantie, hebben we een extra training in juni ingepland voor de opleiding tot Specialist Praktisch Leren.

Waarom dat zo’n goed moment is? Omdat je dan na de zomer direct en doelgericht kunt starten met een klusklas op jouw school. Geen los project, maar een stevig onderdeel van het grotere geheel – perfect afgestemd op andere interventies binnen de school, zoals de plusklas. Zo bouw je samen met je collega’s aan een mini-maatschappij in de school, waarin denkers én doeners elkaar versterken.

Wat leer je tijdens deze training?

Tijdens de eerste twee trainingsdagen krijg je een stevige basis:

🔸 Maak kennis met de Doelab-lesmethode.
🔸 Leer hoe je een growth mindset bij leerlingen stimuleert.
🔸 Oefen met het geven van procesgerichte feedback.
🔸 Ontdek hoe je direct aan de slag kunt.
🔸 Bereidt je voor op de POP-gesprekken.

Lees hier meer.

Voordelen

✔️ Start met een duidelijk plan én vertrouwen
✔️ Vanaf dag één een sterke pedagogische basis
✔️ Verbinding met de plusklas
✔️ Versterkt eigenaarschap en leertransfer 
✔️ School waarin iedereen dezelfde groei-leertaal spreekt

Meld je aan!

Inschrijfformulier + -

Vul onderstaand formulier in en we nemen contact met je op!

Doelab Amsterdam B.V.
email

info@doelab.nl

Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur

+31 (0)6 461 012 96

KVK nr

76346641