Nieuwsbrief November

De kracht van procesgerichte feedback;

hoe zelfvertrouwen groeit en uitval voorkomt

In deze nieuwsbrief duiken we meteen in een praktische tool die centraal staat in Doelab Praktisch Leren: procesgerichte feedback. Voor de ervaren Specialisten Praktisch Leren is dit een reminder met frisse tips om het nog effectiever in te zetten tijdens wekelijkse lessen:

Focus op proces, niet resultaat (bijv. “Ik zie dat je steeds beter wordt in het verbinden van het stroomdraad” i.p.v. “Wat heb jij een mooie stroomkring gemaakt”).

Richt feedback op handelen van de leerling, niet op de leerling zelf – voorkom een fixed mindset.

Koppel aan tools als de 8 Leervaardigheden of Cirkel van Invloed voor betere taakaanpak en focus.

We delen een kort praktijkvoorbeeld, waarin Doelab-leerlingen in overleg met de groepsleerkracht een rekenspel maakten voor groep 6/7. Ze ontwierpen een speelbord, bedachten sommen en programmeerroutes, en presenteerden het spel aan de klas, met meetbare groei in rekenvaardigheden én zelfvertrouwen.

Voor scholen die nog niet met Doelab werken: stel je voor dat leerlingen vanaf groep 4 niet alleen vaardigheden als naaien of metselen leren, maar ook een groeimindset ontwikkelen die uitval voorkomt en zelfredzaamheid bevordert. Onderzoek (Oberon 2023) toont een toename van 30-43% in zelfvertrouwen na één schooljaar.

Benieuwd hoe dit in jouw school werkt? Lees verder voor meer inzichten en hoe je start met de post-hbo-opleiding tot Specialist Praktisch Leren.

"In het Doelab heeft mijn dochter leren doorzetten en zij past dit nu toe in de klas. Een growth mindset is een geschenk voor het leven!"

Ouder van een leerling van de Witte Olifant

“Onze leerlingen leren door te doen waarbij fouten maken moet. En daar is lef voor nodig!”

Directeur IKC Tuindorp

“Een verrijking van ons onderwijs. Dit gun je alle kinderen.”

Doelab-leerkracht op De Witte Olifant

“Doelab zet kinderen in hun kracht en draagt bij aan kansengelijkheid"

Intern Begeleider IJdoorn

Doelab leerkracht aan het woord

Steeds meer scholen ontdekken de kracht van een klusklas: leerlingen die leren met hun hoofd, hart én handen.

Een leerkracht, opgeleid door Doelab tot Specialist Praktisch Leren, deelt haar ervaring:

“In groep 6/7 worstelde een grote groep leerlingen met rekenen. Voor de groepsleerkracht was het een uitdaging om ze te motiveren. In overleg besloten we dat de Doelab-leerlingen binnen het thema BeeBots een rekenspel zouden ontwerpen voor de klas.
Ze maakten een speelbord van hout, bedachten sommen en legden programmeerroutes vast op papier.

Na acht weken presenteerden ze vol trots hun spel aan de klas. Ze stonden in hun kracht – en het mooiste is: de rest van de klas gebruikt het spel nog steeds. Spelenderwijs verbeteren de rekenresultaten en zien we groei in motivatie en zelfvertrouwen.”

De Doelab-leerlingen leerden rekenen door te doen, ontwikkelden zelfvertrouwen en leverden iets waardevols op voor hun klas.
Dát is de kracht van Doelab Praktisch Leren – leren door te maken, met hoofd, hart en handen.

Voor ervaren Specialisten Praktisch Leren:
Vraag binnen de school naar de onderwijsbehoeften en verwerk deze in het thema, zo ontstaat een sterke transfer naar de klas.

Voor scholen die nog niet met Doelab Praktisch Leren werken:
Stel je voor dat jouw leerlingen hun rekenvaardigheden verbeteren door te doen!

IMG_2877 Large

Codekrakers

Leerlingen maken een houten doosje met een slot.
Om het doosje te openen, moet je eerst de code kraken, en die ontdek je alleen door een rekensom op te lossen.

Rekenen was nog nooit zo leuk!

IMG_7224

Licht aan

Leerlingen bouwen hun eigen lamp van hout en riet. En ontdekken ondertussen hoe een stroomkring werkt.
Ze zagen, schuren, verbinden én laten het licht branden.

Techniek om trots op te zijn.

batman_uitsparing

Stringart

Met de tong uit de mond slaan ze elke centimeter een spijker in het hout.

Al doende snappen de leerlingen ineens hoe parabolen ontstaan.

Mooi voor aan de muur. En voor het brein.

Wetenschap en Techniek

Programmeren

Door te communiceren in code, leren leerlingen hoe ze een game maken, een filmpje bewerken of zelfs een robot tot leven wekt.

Vaardigheden die ze nodig hebben in de wereld van morgen.

Erkenningstraject NJI en subsidiewijzer

Goed nieuws: Doelab zit op dit moment in het erkenningstraject van het NJi (Nederlands Jeugdinstituut). Dat betekent dat onze methode beoordeeld wordt op effectiviteit en onderbouwing, met als doel opgenomen te worden in de databank effectieve jeugdinterventies. Een officiële erkenning maakt het eenvoudiger voor scholen en gemeenten om Doelab structureel in te zetten én te verantwoorden.

Vanaf augustus kunnen we scholen nog gerichter adviseren over welke subsidies ze kunnen aanspreken. We laten namelijk een subsidiescan uitvoeren door Nehem – zowel landelijk als in de tien grootste gemeenten van Nederland. Zo maken we het makkelijker om Doelab duurzaam te financieren, passend bij jullie ambities.

Wil je straks als eerste op de hoogte zijn van de subsidiemogelijkheden?

Voordelen:

NJi-erkenning maakt subsidieverantwoording eenvoudiger

Meer kans op structurele (gemeentelijke) financiering

Gericht subsidieadvies op maat vanaf augustus

info@doelab.nl

06-21901513

Nieuwendammerkade 28C-3, 1022 AB Amsterdam

Neem contact op